Львівська міська психолого-медико-педагогічна консультація
Рекомендації батькам, які виховують дітей з особливими освітніми потребами
Львівська обласна психолого-медико-педагогічна консультація рекомендує батькам, які виховують дітей з особливими освітніми потребами:
1. Незважаючи на інвалідність дитини, необхідно ставитися до неї як до особистості, яка вимагає спеціального навчання, виховання і догляду.
2. За допомогою спеціальних рекомендацій, порад та інструкцій дефектолога, соціального педагога, лікаря чи реабілітолога поступово цілеспрямовано:
- навчати дитину альтернативним способам спілкування;
- прищеплювати навички самообслуговування;
- формувати вміння, що допоможуть подолати стреси;
- виявляти та розвивати творчі здібності;
- розвивати зорове, слухове, тактильне і кінестетичне сприйняття (сенсорне виховання).
3. Створювати середовище емоційної безпеки:
- дитина повинна виховуватися в атмосфері любові та добрих відносин між усіма членами сім’ї;
- батьки повинні підтримувати нормальні стосунки, не з’ясовувати їх у присутності дитини, особливо з приводу її інвалідності чи проблем, пов’язаних з нею;
- слід дотримуватися постійного режиму дня;
- потрібно позбутися небезпечних предметів і речей, а також таких, що спричиняють у дитини страх чи іншу негативну емоційну реакцію.
4. Відвідувати групи підтримки і взаємодопомоги, де можна відверто висловлювати свої думки і виражати почуття, отримувати підтримку і практичну інформацію від інших батьків.
5. Батьки повинні навчитися у спілкуванні з дитиною:
- поважати її; сприймати такою, якою вона є; хвалити і заохочувати до пізнання нового;
- стимулювати до дії через гру, розвивати спонтанну ігрову активність;
- розмовляти з нею, слухати її;
- надавати дитині можливість вибору в їжі, одязі, іграшках;
- спостерігати, розпізнавати, у якому емоційному стані вона перебуває, вести щоденник;
- не боятися кожну хвилину за її життя;
- не піддаватися всім примхам і вимогам;
- не вимагати того, чого вона не здатна зробити;
- бути реалістом щодо своїх можливостей;
- пробачати собі, якщо справи йдуть не дуже добре;
- підтримувати і допомагати одне одному; приймати допомогу від інших;
- не забувати про себе, ставитися до себе позитивно;
- мати почуття гумору;
- брати тайм – аут.
Потреба в особистісному зростанні, що закладена в кожній людині, набагато могутніша, ніж нам здається. Завдяки цій потребі рухатися, не зупинятися, виявляти усі свої задатки, розвивати здібності можна компенсувати певну неповносправність, знайти нові шляхи саморозвитку.
Нормативна база
Організація інклюзивного навчання
Управляння освіти Департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради інформує, що у 2016-2017 навчальному році в 15 загальноосвітніх навчальних закладах м.Львова функціонує 51 інклюзивний клас, навчанням у яких охоплено 92 дітей з особливими освітніми потребами. Це діти з порушеннями слуху, зору, опорно- рухового апарату, затримкою психічного розвитку, вадами розумового розвитку, діти з розладами спектру аутизму, діти з синдромом Дауна. Інформація про інклюзивні класи та інклюзивні групи, які функціонують у навчальних закладах м.Львова станом на 30.09.2016:детальніше тут
"Про затвердження Концепції розвитку інклюзивної освіти"(наказ МОН №912 від 01.10.10 року)
План розвитку інклюзивної освіти
Нові навчальні плани для дітей з особливими потребами
12 квітня 2016 року на базі СЗШ "Надія" м. Львова відбувся майстер - клас для заступників директорів з навчально - виховної роботи ЗНЗ міста, які відповідають за впровадження інклюзивного навчання. У зв'язку із виникненням низки важливих питань, присутнім було надано чіткі та практичні рекомендації щодо ведення документації, фінансових питань тощо.
Директор школи пані Ірина Хміль презентувала досвід роботи колективу з цього питання, надала вичерпні відповіді на запитання колег. До роботи було долучено адміністрацію школи, практичного психолога, вихователів - помічників учителя, які поділилися практичним досвідом. Щиро дякуємо колективу СЗШ "Надія", особисто директору пані Ірині за гостинний прийом та цікаву практичну зустріч! У планах співпраці НМЦО м. Львова та СЗШ "Надія" – наступні практичні зустрічі з питань інклюзії.
Коментарi